Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw w Urzędzie Skarbowym

    Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw w Urzędzie Skarbowym

    Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw w Urzędzie Skarbowym

    Sposób przyjmowania i załatwiania spraw w Urzędzie Skarbowym regulują następujące przepisy:

    1. ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j.Dz. U z 2021 poz. 1540 ),

    2. ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. 2021 poz. 735),

    3. ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t. j. Dz. U. 2022 poz. 1375),

    4. ustawa z dnia z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t. j. Dz .U. 2022 poz. 859),

    5. ustawa z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t. j. Dz. U. 2022 poz. 479),

    6. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r. Nr 5, poz.46),

    7. zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej izb administracji skarbowej, urzędów skarbowych i urzędów celno-skarbowych oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego izb administracji skarbowej (Dz. Urz. Min. Roz. i Fin z 3 marca 2017 r., poz. 43)

    8. regulamin organizacyjny Urzędu Skarbowego.

    Urząd prowadzi postępowanie wszczęte na żądanie (wniosek) strony lub z urzędu. Przy postępowaniu odwoławczym odwołanie wnosi się do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej za pośrednictwem organu pierwszej instancji, tj. Naczelnika Urzędu Skarbowego, zgodnie z właściwością miejscową podatnika.
    Zgodnie z Ordynacją podatkową załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba, że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 139 § 1 Ordynacji podatkowej). Do powyższych terminów nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
    Niezwłocznie powinny być załatwione sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie (art. 139 § 2 Ordynacji podatkowej).
    O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy obowiązany jest zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy (art. 140 § 1 Ordynacji podatkowej).

    Na żądanie osoby ubiegającej się Urząd Skarbowy wydaje zaświadczenie bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni.

    Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej, poprzez ePUAP, a także ustnie do protokołu.
    Skargi i wnioski, zarówno te nadsyłane pocztą jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek. Zgodnie z przepisami, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu pocztowego pozostawione zostaną bez rozpoznania.

     

    bip

    Informacje o publikacji dokumentu

     
    Data utworzenia: 29.04.2015 Data publikacji: 29.04.2015 10:52 Data ostatniej modyfikacji: 02.08.2022 14:48
    Autor: Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Opolu Osoba publikująca: Agnieszka Jóźwin-Dalecka Osoba modyfikująca: Justyna Bioły-Kobylańska
    Rejestr zmian