«Powrót

Wiążąca informacja taryfowa po 1 października 2019 r.

Wiążąca informacja taryfowa po 1 października 2019 r.

Wiążąca informacja taryfowa po 1 października 2019 r.

Przypominamy, że od 01.10.2019 r. wnioski o wydanie Wiążącej Informacji Taryfowej można składać jedynie w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – PUESC.
Poniżej przedstawiamy instrukcję postępowania:

Słownik stosowanych skrótów i terminów

        Skrót/Termin

                             Wyjaśnienie

Certyfikat celny

W rozumieniu niniejszej instrukcji jest to certyfikat tj. el. zaświadczenie wydane przez KAS, za pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane do osoby składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikację tej osoby. 

Numer EORI

Nadany numer EORI jest niepowtarzalny i unikalny w całej UE. Numer EORI nadawany każdemu przedsiębiorcy i, w stosownych przypadkach, innym osobom, stosowany jest do celów identyfikacji tych osób w kontaktach z organami celnymi na terytorium całej Unii Europejskiej.

ID SISC

Unikalny numer identyfikacyjny nadawany osobom podczas procesu rejestracji w SISC.

Osoba zarejestrowana

Osoba fizyczna posiadająca konto na PUESC i posiadająca aktywny ID SISC, która w przyszłości zamierza składać dokumenty i/lub przesyłać komunikaty do SISC.

PUESC

Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych

SC

Służba Celno-Skarbowa

SISC

System Informacyjny Skarbowo-Celny

HelpDesc

Centrum wsparcia użytkowników systemów . W kontekście certyfikatów PKI umożliwia unieważnianie, zawieszanie, cofanie zawieszenia certyfikatów.     

UPO

Urzędowe Potwierdzenie Otrzymania

UPD

Urzędowe Potwierdzenie Dostarczenia

 

1. Informacje ogóle

Aby uzyskać możliwość przesyłania wniosków o WIT poprzez kanały elektroniczne z wykorzystaniem PUESC należy spełniać wymogi formalno-prawne oraz posiadać stację roboczą z zainstalowanymi komponentami, które są wymagane w procesie elektronicznej wymiany danych z organem właściwym do odbioru wniosków. Każdy podmiot, który chce wykorzystać kanał elektroniczny musi posiadać nadany numer EORI.

2. Czynności niezbędne do uzyskania możliwości składania wniosków o WIT na PUESC

Instrukcja opisująca czynności niezbędne  do uzyskania numeru EORI

Wykaz czynności jakie należy wykonać można pobrać ze strony:

https://puesc.gov.pl/web/puesc/eori;jsessionid=g3PxI2yVPMKNjQapY7MSuyjA.undefined(link otwiera okno w zewnętrznym serwisie)

Jak uzyskać numer EORI?

Instrukcja „KROK PO KROKU" dla osób po raz pierwszy korzystających z portalu www.puesc.gov.pl(link otwiera okno w zewnętrznym serwisie)

Uwaga!: Aby uzyskać numer EORI należy przejść procedurę rejestracyjną, która została opisana poniżej.

Przed przystąpieniem do rejestracji upewnij się na stronie www.ec.europa.eu/taxation(link otwiera okno w zewnętrznym serwisie), że podmiot gospodarczy nie posiada już nadanego numeru EORI.

KROK 1 – założenie konta na portalu www.puesc.gov.pl(link otwiera okno w zewnętrznym serwisie)

1.  Wejdź na stronę internetową www.puesc.gov.pl(link otwiera okno w zewnętrznym serwisie)

2. Z widoku ekranu wybierz przycisk „Utwórz konto" znajdujący się w prawym górnym rogu.

Uwaga! Konto zakłada osoba fizyczna (właściciel firmy lub osoba przez niego upoważniona).

3. Otworzy się formularz wymagający wypełnienia.

4. Wypełnij obowiązkowe pola formularza, a następnie zatwierdź go przyciskiem „Utwórz konto", który znajduje się na końcu formularza.

5. Na adres e-mail, który podałaś/podałeś w formularzu zostanie wysłany link aktywacyjny.

6. Po otrzymaniu tego linku, w ciągu 24 godzin aktywuj konto poprzez „kliknięcie" na link aktywacyjny. Dopiero wtedy możesz przejść do kroku następnego.

KROK 2 – rejestracja osoby fizycznej

7. Z poziomu swojego konta wejdź w zakładkę „Formularze", a następnie w zakładkę eFormularze".

8. Spośród eFormularzy wybierz ten, który nosi nazwę: Rejestracja_Osoby_Fizycznej (Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej>Rejestracja_Osoby_Fizycznej)> i wypełnij go.

9. Wypełnij tylko aktywne pola formularza, a następnie wybierz przycisk „Generuj formularz" i wyślij go do SISC (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje „wyślij"). Pole „rejestracja uproszczona" musi pozostać puste (niezaznaczone).

Uwaga!Jeżeli osoba fizyczna dysponuje certyfikatem kwalifikowanym lub profilem zaufanym e-PUAP może podpisać wygenerowany dokument przed jego wysłaniem (Dokumenty>do wysłania>akcje: „podpisz", a następnie akcje: „wyślij"). Osoba podpisująca eFormularz jest zwolniona z obowiązku potwierdzenia tożsamości w najbliższym urzędzie celno-skarbowym, delegaturze UCS lub oddziale celnym.

Osoba fizyczna, która nie podpisała wniosku certyfikatem kwalifikowanym lub profilem zaufanym e-PUAP zobowiązana jest do stawienia się z dowodem osobistym lub innym dokumentem potwierdzającym tożsamość w najbliższym urzędzie celno-skarbowym, delegaturze UCS lub oddziale celnym, celem potwierdzenia tożsamości.

10. Jeżeli Twoja tożsamość została potwierdzona czekaj, aż otrzymasz potwierdzenie rejestracji i nadania numeru IDSISC (Moje dokumenty>odebrane>Potwierdzenie rejestracji).

KROK 3 – wygenerowanie certyfikatu celnego (krok może pominąć osoba fizyczna posiadająca certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany e-PUAP)

11. Zaloguj się do konta.

12. Przejdź do zakładki „Moje konto".

13. Zapoznaj się z Instrukcją postępowania w celu uzyskania certyfikatu celnego oraz wykonania podpisu elektronicznego(link pobiera plik PDF rozmiar 3750 Kb) opublikowanej na stronie puesc.gov.pl/ (link otwiera okno w zewnętrznym serwisie) w celu właściwego przygotowania komputera do pobrania certyfikatu.

14. Wybierz przycisk „Generuj certyfikat celny" (przycisk znajduje się po lewej stronie ekranu, pod danymi osobowymi właściciela konta) i postępuj zgodnie z publikowanymi komunikatami.

KROK 4 – rejestracja podmiotu(nadanie numeru EORI)

15. Przed przystąpieniem do rejestracji Podmiotu upewnij się, że podmiot nie został już zarejestrowany w SISC.

W tym celu:

a. Wybierz wniosek Aktualizacja_Podmiotu             (Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej>Rejestracja_Podmiotu > wypełnij formularz).

b. W pole IDSISC wprowadź numer NIP podmiotu w następującej konfiguracji: PL+numer NIP podmiotu+00000) – jeżeli w polu poniżej pojawia się numer NIP podmiotu, należy go wybrać i kontynuować wypełnianie wniosku. Jeżeli nie otwiera się okno z wyborem numeru – przejdź do wypełniania wniosku Rejestracja_Podmiotu             (Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej>Rejestracja_Podmiotu > wypełnij formularz)

16. Wypełnij aktywne pola formularza Rejestracja_Podmiotu. W celu uzyskania numeru EORI zaznacz pole: obszar działania – cło oraz pole „w przypadku wnioskowania o numer EORI należy zaznaczyć pole".

Uwaga!Jeżeli o nadanie numeru EORI występuje osoba upoważniona do złożenia wniosku o rejestrację musi ona dołączyć do wniosku skan upoważnienia i skan potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej.

Nie zwalnia to z obowiązku dostarczenia oryginałów tych dokumentów. Dlatego do najbliższego urzędu celno-skarbowego, delegatury UCS lub do oddziału celnego należy złożyć oryginał upoważnienie do działania w imieniu Podmiotu i dowód uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 17 zł na konto Urzędu Miasta Poznania Wydział Finansowy, PKO BP S.A. nr 94102040270000160212620763.

Dokumenty te można przesłać też pocztą tradycyjną bezpośrednio do Wydziału Centralna Rejestracja na adres Dolna Wilda 80 A, 61 - 501 Poznań.

Powyższe postępowanie nie dotyczy osób uprawnionych do reprezentowania Podmiotu z mocy prawa, np. właściciela, prokurenta samoistnego, prezesa zarządu czy członka zarządu uprawnionego do samodzielnej reprezentacji w KRS.

17. Następnie wybierz przycisk „Generuj formularz", podpisz go (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje: „podpisz") i wyślij do SISC (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje: „wyślij").

18. Po dopełnieniu powyższych formalności czekaj na potwierdzenie rejestracji oraz nadanie numeru IDSISC i numeru EORI. Potwierdzenie wpłynie na konto osoby fizycznej, która wnioskowała o nadanie numeru EORI (Moje dokumenty>odebrane>Potwierdzenie rejestracji).

W przypadku dalszych pytań uprzejmie proszę o skorzystanie z usług Helpdesk

Podstawowym kanałem komunikacyjnym w zakresie rejestracji EORI jest Portal Help Desk SISC (link otwiera okno w zewnętrznym serwisie) wymagający założenia konta na stronie PUESC. Informacje dotyczące rejestracji EORI można również uzyskać wysyłając e-mail na adres helpdesk-eclo@mf.gov.pl, podając w temacie wiadomości słowo "NOWE" lub kontaktując się z helpdesk pod numerem telefonu: +48 33 483 20 55. Informacja dostępna jest również pod numerem telefonu  + 48 61 658 35 32.

Informacja o uzyskaniu uprawnień do sekcji z formularzami e-WIT

Warunkiem koniecznym uzyskania dostępu do formularzy e-WIT jest uzyskanie  uprawnienia „Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej" (uprawnienie nr 15). Można je uzyskać dla osoby reprezentującej podmiot - przez złożenie  wniosku poprzez e-Klienta – formularz o nazwie: Rejestracja_Aktualizacja_Dezaktywacja_Reprezentacji lub dla podmiotu formularz o nazwie Akualizacja_podmiotu i wypełnić/dodać sobie uprawnienia szczególne dot. e-WIT (Obsługa Wiążącej Informacji Taryfowej):

Grafika przedstawiająca widok formularza z uprawnieniami szczególnymi do WIT

Rys.1 Widok formularza z uprawnieniami szczególnymi do WIT

Ustawienie kontekstu pracy z formularzami

Warunkiem koniecznym uzyskania dostępu do formularzy e-WIT jest ustawienie właściwego kontekstu pracy z formularzami. W celu zmiany ustawień należy wejść do opcji zmiany kontekstu rysunek niżej (przycisk zmień). Można pracować w kontekście własnym lub też innych firm. W zależności od wybranego kontekstu otrzymujemy prawa do poszczególnych formularzy na PUESC.

Ważne!

 

W przypadku gdy wniosek składany jest np. przez upoważnioną Agencję Celną należy ustawić kontekst w zakresie dwóch poziomów. Pierwszy to kontekst dot.  Agencji Celnej a drugi dot. podmiotu, który upoważnił Agencję do składania wniosków w swoim imieniu.

Grafika Widok formularzy a/ z przyciskiem zmiany kontekstu b/ widok podwójnego powiązania

Rys. 1.1 Widok formularzy a/ z przyciskiem zmiany kontekstu b/ widok podwójnego powiązania

3. Rejestracja wniosku o WIT na platformie PUESC

Informacje ogólne o WIT (ang. Binding Tariff Information-BTI)

Wiążąca Informacja Taryfowa – pisemna decyzja w sprawie klasyfikacji towarów na terenie UE, która określa właściwy kod taryfy celnej dla jednego, dowolnie zgłoszonego towaru.

WIT jest ważna przez okres 3 lat od daty jej wydania. W Polsce wydaje ją Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (Dział Wiążących Informacji ul. E. Ciołka 14a, 01-443 Warszawa, tel. 22 330 03 30)   

Zalety posiadania Wiążącej Informacji Taryfowej dla odprawianych towarów:

  • gwarantuje przypisanie towarowi właściwego kodu taryfowego
  • uznawane jest na terenie całej Unii Europejskiej
  • pozwala dokładnie zaplanować wydatki związane z opłatami celnymi w przyszłości
  • skraca odprawę celną

Wykaz czynności krok po kroku niezbędnych do złożenia wniosku o WIT poprzez PUESC

Wypełnianie/wysyłka  wniosku

Logujemy się na portalu PUESC i wybieramy z menu:

Formularze, e-Formularze, eWIT,

1/ Wniosek o wydanie WIT bez zalacznikow lub

2/ Wniosek o wydanie WIT z zalacznikami 

Ważne! Przy rejestracji wniosku należy zwrócić szczególną uwagę na rejestrację załączników do wniosków.

Załączniki muszą być odpowiedniej wielkości, nie mogą być większe od 500 KB. Załączniki muszą również posiadać odpowiedni format.

I tak dla załączników do nazwy handlowej i opisu towaru powinny być załączane pliki w formacie .jpg lub .jpeg.

Załączniki do sekcji Inne mogą mieć format: .pdf, .doc, .docx, .jpg, .jpeg.

Maksymalna liczba załączników nie powinna przekraczać 10 sztuk.

 

W celu wypełnienia wniosku  wybieramy przycisk Wypełnij formularz.

Widok witryny PUESC z opcją do wyboru formularzy w sekcji eWIT

 

Rysunek 2. Widok witryny PUESC z opcją do wyboru formularzy w sekcji eWIT

Widok formularza wniosku o WIT z załącznikami

 

Rys. 3 Widok formularza wniosku o WIT z załącznikami

Podstawowe informacje na temat obsługi elektronicznego wniosku:

1. Sekcje i pola obligatoryjne oznaczone są gwiazdkami.

2. W każdej chwili można wyczyścić z danych cały formularz poprzez użycie przycisku Wyczyść formularz.

3. Formularz można zapisać jako Roboczy  i kontynuować wypełnianie np. w kolejnym dniu. Formularz zapisywany jest do folderu Moje dokumenty, Formularze robocze.

4. Jeżeli przy etykietach pól znajdują się znaczniki z literką  i to klikając w znacznik można otrzymać podpowiedź do pola.

5. Sekcje mogą być powtarzalne. W tego typu sekcjach możemy wielokrotnie dodawać dane o podobnej strukturze „Aby dodać nowe powtórzenie, kliknij przycisk '+' w górnym rogu sekcji. W celu usunięcia istniejącej iteracji, rozwiń obok pasek opcji przyciskiem '^' i wybierz '-' . Pozostałe opcje schowane w tym miejscu pozwolą ci zmieniać kolejność iteracji oraz dodawać nowe w konkretnym miejscu."

6. Na formularzu ustawiona jest funkcja sprawdzania poprawności danych np. zgodności formatów, długości pól itp. Gdy struktura danych jest niewłaściwa  system nie pozwoli zapisać wniosku i pojawi się komunikat informujący o błędach walidacji.

W celu złożenia wniosku i uzyskania decyzji WIT należy:

  • Ustawić właściwy kontekst pracy na platformie PUESC (punkt 3.3)
  • Wypełnić wniosek o WIT
  • Podpisać wniosek o WIT (podpis elektroniczny)
  • Wysłać wniosek o WIT
  • Do folderu Odebrane powinien trafić dokument UPO (Urzędowe Potwierdzenie Otrzymania dokumentu przez system EBTIPL2)
  • Po pewnym okresie do folderu Moje dokumenty >Odebrane trafi dokument z informacją o sposobie rozpatrzenia wniosku, typ UPD z koniecznością podpisania i wysłania w ramach PUESC. Po podpisaniu i wysłaniu UPD w folderze Moje dokumenty >Odebrane powinien pojawić się dokument z opisaną wyżej informacją.
  • Jeżeli konieczne będzie uzupełnienie wniosku o kolejne dokumenty to przesyłamy je wykorzystując do tego celu formularz  Doslanie_zalacznikow_do_sprawy. Szczególną uwagę należy zwrócić na poprawność numeru wniosku podawanego w formularzu. Musi być on dokładnie taki sam jak numer pierwotnego wniosku (numer ten można znaleźć w otrzymanym wcześniej UPO.html)
  • Odebrać decyzję o WIT w formie dokumentu pdf oraz UPD i podpisać (podpis elektroniczny) i wysłać UPD. Obydwa dokumenty trafią do folderu Moje dokumenty >Odebrane
  • W przypadku konieczności odwołania od decyzji należy odwołanie (plik typu pdf – podpisany elektronicznie)  dołączyć do formularza Przesłanie_odwolania_od_decyzji. Formularz  odwołania wymaga podania numeru decyzji, której dotyczy.

Po wypełnieniu wniosku wybieramy opcję Wygeneruj dokument.

Widok formularza wniosku o WIT z przyciskiem Wygeneruj dokument

 

Rys. 4 Widok formularza wniosku o WIT z przyciskiem Wygeneruj dokument

Po poprawnym wygenerowaniu, wniosek zostanie zapisany w zakładce Moje dokumenty > Do wysyłki(link otwiera nowe okno w zewnętrznym serwisie) gdzie należy wykonać kolejne operacje na dokumencie (np. podpisanie i wysyłka). W celu podpisania (podpis elektroniczny) i wysłania dokumentu wybieramy przycisk Podpisz.

Widok formularza wniosku o WIT z przyciskiem Podpisz

Rys. 5 Widok formularza wniosku o WIT z przyciskiem Podpisz

 

Następnie z dostępnych opcji wybieramy  > Wybierz rodzaj podpisu < wybieramy właściwą np. >Certyfikat celny<.

Widok formularza wniosku o WIT z opcjami rodzaju podpisu

Rys. 6 Widok formularza wniosku o WIT z opcjami rodzaju podpisu

 

Po wykonaniu podpisu elektronicznego wysyłamy wniosek poprzez użycie przycisku >Wyślij<.

 Widok formularza wniosku o WIT z opcją do wysyłki <Wyślij dokument>

Rys. 7 Widok formularza wniosku o WIT z opcją do wysyłki <Wyślij dokument>

Po wysłaniu wniosek trafia do folderu Moje dokumenty>Wysłane.

Dosyłanie  dokumentów, zdjęć do wniosku o WIT 

W przypadku konieczności uzupełnienia wniosku o kolejne dokumenty/załączniki  wykorzystujemy do tego celu formularz Doslanie_zalacznikow_do_sprawy  znajdujący się w folderze: Formularze> e-Formularze> eWIT:

Ważne! Przy rejestracji wniosku należy zwrócić szczególną uwagę na rejestrację załączników do wniosków.

Załączniki muszą być w odpowiedniej wielkości, nie mogą być większe od 500kb. Załączniki muszą również posiadać odpowiedni format.

I tak dla załączników do nazwy handlowej i opisu towaru powinny być załączane pliki w formacie .jpg, .jpeg.

Załączniki do sekcji Inne mogą mieć format: .pdf, .doc, .docx, .jpg, .jpeg.

 

Maksymalna liczba załączników nie powinna przekroczyć 10 sztuk.

Widok formularza służącego do dosyłania dokumentów

Rys. 8  Widok formularza służącego do dosyłania dokumentów

 

W sekcji Wyszukanie numeru sprawy należy wpisać numer wniosku, którego załączniki dotyczą oraz wyszukać dane poprzez użycie przycisku Szukaj/Przepisz. Przy dołączaniu zdjęć/innych dokumentów należy wskazać do jakiej sekcji należą.  Po poprawnym wygenerowaniu wniosek zostanie zapisany w zakładce Moje dokumenty > Do wysyłki(link otwiera nowe okno w zewnętrznym serwisie)  gdzie należy wykonać kolejne operacje na dokumencie (podpis elektroniczny i wysyłka).

Widok sekcji Wyszukanie numeru sprawy  w formularzu Doslanie_zalaczników_do_sprawy

Rys. 9  Widok sekcji Wyszukanie numeru sprawy  w formularzu Doslanie_zalaczników_do_sprawy

Odbiór decyzji WIT

Dokument/Decyzję o WIT wydaną  zgodnie z procedurami administracyjnymi o, którą wnioskował podmiot poprzez PUESC przesyła się w formie dokumentu typu pdf (elektroniczny skan podpisanego dokumentu) i trafia on do folderu Moje dokumenty > Odebrane na platformie PUESC. Wraz z decyzją przesyłany jest dokument UPD, który należy podpisać i przesłać zwrotnie. Stanowi on dowód odbioru i od daty dostarczenia liczone są terminy związane z postępowaniem administracyjnym.

Odwołanie od decyzji WIT

 

Po otrzymaniu decyzji WIT (zgodnie z procedurami administracyjnymi) podmiot może odwołać się od niej w terminie określonym w decyzji. Odwołanie w formie pliku typu pdf (elektroniczny skan podpisanego dokumentu) wysyłamy poprzez platformę PUESC. Do tego celu wykorzystujemy formularz Przeslanie odwołania od decyzji . Formularz znajduje się w folderze Formularze> e-Formularze, eWIT

Widok formularza odwołania od decyzji o WITRys. 10  Widok formularza odwołania od decyzji o WIT

W celu poprawnego przesłania dokumentu odwołania wypełniamy sekcję Wyszukanie numeru sprawy, której dotyczy odwołanie oraz załączamy plik odwołania (plik typu pdf). W formularzu możemy załączyć tylko jeden dokument.

Po poprawnym wygenerowaniu wniosek zostanie zapisany w zakładce Moje dokumenty > Do wysyłki(link otwiera okno w zewnętrznym serwisie) gdzie należy wykonać kolejne operacje na dokumencie (podpis elektroniczny i wysyłka).

Po wysłaniu odwołania podmiot składający wniosek otrzyma dokument UPO, który stanowi dowód w postępowaniu administracyjnym.

4. Pomoc – analiza błędów

Podstawowym kanałem komunikacyjnym dla użytkowników portalu przedsiębiorcy Trader Portal jest Portal Help Desk SISC(link otwiera nowe okno w zewnętrznym serwisie) wymagający założenia konta na stronie PUESC. Zgłoszenie można również wysłać na adres helpdesk-eclo@mf.gov.pl, podając w temacie wiadomości słowo „e-WIT".

W przypadku problemów z wysyłką formularzy należy zapoznać się z treścią otrzymywanych dokumentów typu NPP (NPP - Negatywne Potwierdzenie Przedłożenia (Niepotwierdzenie Przedłożenia)). Dokumenty NPP w swojej treści zawierają informację o przyczynach/błędach w treści formularzy  powodujących  „Niepotwierdzenie Przedłożenia".

Dodatkowe informacje mogą Państwo znaleźć na stronie: https://puesc.gov.pl/web/puesc/e-wit(link otwiera nowe okno w zewnętrznym serwisie)