Podczas telefonicznego dyżuru eksperta z Urzędu Skarbowego w Brzegu czytelnicy Nowej Trybuny Opolskiej zadawali pytania dotyczące zwrotów nadpłat.
1. Pytanie:
W jaki sposób otrzymać zwrot nadpłaty z zeznania podatkowego na konto?
Odpowiedź:
Warunkiem otrzymania zwrotu nadpłaty wynikającej z zeznania podatkowego jest zgłoszenie urzędowi skarbowemu numeru rachunku bankowego, którego jesteśmy właścicielem lub współwłaścicielem. Zgłoszenia rachunku bankowego dokonujemy poprzez złożenie odpowiedniego formularza, w którym podajemy numer rachunku bankowego. Przedsiębiorcy składają wniosek CEIDG-1, pozostałe osoby których identyfikatorem podatkowym jest NIP - zgłoszenie NIP-7, a osoby objęte rejestrem PESEL - formularz ZAP-3.
Numeru rachunku bankowego nie podajemy w zeznaniu podatkowym.
Zgłoszenia rachunku bankowego w urzędzie dokonujemy tylko raz. W sytuacji zmiany numeru rachunku bankowego czy rezygnacji dokonujemy aktualizacji zgłoszenia na odpowiednim formularzu, czy też wniosku CEIDG-1.
2 Pytanie:
Podatnik złożył zeznanie podatkowe za 2015r., w którym nie odliczył ulgi na dziecko. W jaki sposób sprostować zeznanie aby uzyskać zwrot nadpłaty?
Odpowiedź:
Zgodnie z art. 81 §2 ustawy Ordynacja podatkowa, skorygowanie deklaracji następuje poprzez złożenie korekty zeznania. Korektę zeznania można złożyć w ciągu pięciu lat, licząc od końca roku, w którym przekazano urzędowi skarbowemu zeznanie roczne. Zwrot nadpłaty przysługuje podatnikowi między innymi w sytuacji, gdy wartość zaliczek pobranych przez płatnika jest wyższa, niż wartość zobowiązania podatkowego obliczona w zeznaniu. Podatnik ubiegający się o zwrot powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty, w którym wyczerpująco przedstawi stan faktyczny uzasadniający złożony wniosek. Do wniosku należy dołączyć skorygowane zeznanie. Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę.
«Powrót