«Powrót

O uldze na zakup kasy fiskalnej informuje ekspert z Urzędu Skarbowego w Krapkowicach

O uldze na zakup kasy fiskalnej informuje ekspert z Urzędu Skarbowego w Krapkowicach

O uldze na zakup kasy fiskalnej informuje ekspert z Urzędu Skarbowego w Krapkowicach

Podczas telefonicznego dyżuru eksperta z Urzędu Skarbowego w Krapkowicach czytelnicy Nowej Trybuny Opolskiej zadawali pytania związane z ulgami na zakup kasy fiskalnej.

1. Pytanie:
Jestem czynnym podatnikiem VAT, składam deklaracje miesięczne VAT-7. Zakupiłem kasę fiskalną za kwotę netto 920,00 zł. Jak mogę skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej?

Odpowiedź:
Przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT, aby mógł skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej, odlicza kwotę ulgi w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Wysokość ulgi, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług wynosi 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Kwota odliczenia w danym okresie rozliczeniowym nie może być wyższa od kwoty różnicy miedzy kwotą podatku należnego a kwotą podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ustawy.
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest większa albo równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:

  •  25% kwoty odpowiadającej 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 175 zł - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne.

2. Pytanie:
Otrzymano decyzję i zwrot kwoty za zakup kasy fiskalnej. Po trzech miesiącach zlikwidowano działalność gospodarczą. Czy należy taki zwrot oddać do urzędu?

Odpowiedź:
Tak, zgodnie bowiem z art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.Również § 6 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 163) stanowi, że podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadkach gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1.  zaprzestaną działalności;
  2.  nastąpi otwarcie likwidacji;
  3.  zostanie ogłoszona upadłość;
  4.  nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Zwrot odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, oraz w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, odnosi się tylko do tych kas, których te warunki lub przypadki dotyczyły.
Zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.

Rejestr zmian