Na podstawie ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1824 ze zm.) regulującej zakres, zasady i sposób obsługi osób uprawnionych, to jest osób doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się, w Urzędzie Skarbowym w Brzegu udostępnia się usługi pozwalające na komunikowanie się ww. osób, jak również zapewnia się możliwość korzystania przez osoby uprawnione z pomocy tłumacza podczas komunikowania się w polskim języku migowym PJM, w systemie językowo-migowym SJM oraz SKOGN osób głuchoniewidomych.
Osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej w kontaktach z Urzędem, tj. osoby która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu spraw.
W Urzędzie Skarbowym w Brzegu wdrożono następujące rozwiązania wspierające kontakt osób uprawnionych z Urzędem:
- informacja bezpośrednia: Sala Obsługi,
- poczta elektroniczna e-mail: us.brzeg@mf.gov.pl
- nr faksu: 77 400 52 02
- kontakt telefoniczny pod numerem: 77 400 52 30
- kontakt pisemny na adres: Urząd Skarbowy w Brzegu, ul. Składowa 2, 49-300 Brzeg,
- elektroniczna skrzynka podawcza e-PUAP (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym).
Urząd Skarbowy w Brzegu zapewnia możliwość skorzystania przez osoby uprawnione z pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika pod warunkiem zgłoszenia chęci skorzystania ze świadczenia ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Pracownik Urzędu został przeszkolony w zakresie posługiwania się językiem migowym na poziomie podstawowym.
Świadczenie usług tłumacza jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 511).
Osoby uprawnione lub osoby przybrane zgłaszają chęć skorzystania ze świadczenia usług tłumacza (PJM, SJM, SKOGN) pisemnie, za pośrednictwem poczty elektronicznej, faksem lub telefonicznie podając:
- wybraną metodę komunikowania się,
- informacje dotyczące osoby uprawnionej (imię i nazwisko, adres PESEL lub NIP),
- rodzaj sprawy do załatwienia,
- dane kontaktowe (nr telefonu, faksu lub adres poczty elektronicznej) umożliwiające niezwłoczne potwierdzenie uzgodnionego terminu spotkania.
Po dokonaniu zgłoszenia organ podatkowy zobowiązany jest do zapewnienia obsługi osoby uprawnionej w terminie przez nią wyznaczonym lub z nią uzgodnionym.
W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia Urząd zawiadamia wraz z uzasadnieniem osobę uprawnioną, wyznaczając nowy termin realizacji świadczenia.
Budynek Urzędu Skarbowego w Brzegu jest dostosowany do obsługi osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Jednocześnie informujemy, że osoby niepełnosprawne lub mające problemy z poruszaniem się w razie konieczności kontaktu z pracownikami innych komórek organizacyjnych pracujących na wyższych piętrach obsługiwane są na parterze budynku na Sali Obsługi Urzędu.