Podczas telefonicznego dyżuru eksperta z Urzędu Skarbowego w Krapkowicach, czytelnicy Nowej Trybuny Opolskiej zadawali pytania dotyczące udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych oraz wydawania zaświadczeń o pomocy de minimis w związku z jednorazową amortyzacją środków trwałych.
1. Pytanie:
Czy możliwe jest umorzenie podatku przed upływem terminu jego płatności?
Odpowiedź:
Przepis art.67a ustawy Ordynacja podatkowa nie przewiduje możliwości umorzenia podatku a jedynie zaległości podatkowej. Zaległością podatkową natomiast zgodnie z art.51 ustawy Ordynacja podatkowa jest podatek niezapłacony w terminie płatności. A zatem wszczęcie postępowania w sprawie umorzenia możliwe jest dopiero kiedy zobowiązanie podatkowe stanie się zaległością.
2. Pytanie:
Czy organ podatkowy może prowadzić postępowanie egzekucyjne w sytuacji gdy podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie ulgi?
Odpowiedź:
Tak, ponieważ zgodnie z przepisami ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji złożenie wniosku o ulgę nie stanowi podstawy do zawieszenia bądź wstrzymania egzekucji.
3. Pytanie:
Do którego urzędu skarbowego wspólnik spółki cywilnej winien zwrócić się o wydanie zaświadczenia o pomocy de minimis w związku z dokonaną przez spółkę jednorazową amortyzacją środka trwałego?
Odpowiedź:
Zaświadczenie powinien wydać urząd skarbowy właściwy dla podatku dochodowego wspólnika, który zwraca się o wydanie zaświadczenia.
4. Pytanie:
Kto jest beneficjentem pomocy przy jednorazowej amortyzacji spółka czy wspólnik?
Odpowiedź:
Beneficjentem pomocy jest spółka, wspólnik natomiast jest wnioskodawcą.
«Powrót