«Powrót

Obowiązek zamknięcia kasy rejestrującej przy likwidacji działalności gospodarczej przybliża ekspert z Urzędu Skarbowego w Prudniku

Obowiązek zamknięcia kasy rejestrującej przy likwidacji działalności gospodarczej przybliża ekspert z Urzędu Skarbowego w Prudniku

Obowiązek zamknięcia kasy rejestrującej przy likwidacji działalności gospodarczej przybliża ekspert z Urzędu Skarbowego w Prudniku

Podczas telefonicznego dyżuru eksperta z Urzędu Skarbowego w Prudniku, czytelnicy Nowej Trybuny Opolskiej zadawali pytania związane z obowiązkiem zamknięcia kasy rejestrującej przy likwidacji działalności gospodarczej.

1. Pytanie:
Jakie obowiązki dotyczące kasy fiskalnej wiążą się z likwidacją działalności gospodarczej?

Odpowiedź:
Podatnik, który podejmie decyzję o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej powinien pamiętać, że wiąże się to również z koniecznością zakończenia użytkowania kasy fiskalnej. Zakres obowiązków związanych z likwidacją kasy fiskalnej określa przede wszystkim Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. Poz. 363).
Zgodnie z § 15 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik powinien:
1) wykonać raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
2) złożyć w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
3) złożyć wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego;
4) dokonać przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego. Odczyt powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, sporządzonym przez pracownika urzędu. Wzór protokołu stanowi załącznik 4 do ww. rozporządzenia.

2. Pytanie:
Czy w przypadku zakończenia działalności gospodarczej, a tym samym likwidacji kasy fiskalnej należy zwrócić kwotę ulgi na zakup kasy fiskalnej?

Odpowiedź:
Na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej kasy rejestrującej zgłoszonej na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu netto, nie więcej niż 700 zł.
Z kolei przepis art. 111 ust. 6 ustawy wskazuje podatników, którzy są zobowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Są to podatnicy którzy w terminie 3 lat od daty rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich użytkowania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego, a także w przypadku naruszenia przepisów związanych z odliczeniem tych kwot, które zostały określone w przepisach wydanych na podstawie art 111 ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.12.2010 w sprawie odliczeń i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163) podatnicy którzy w terminie 3 lat licząc od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną działalności, wobec których nastąpi otwarcie likwidacji, ogłoszona zostanie upadłość, nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy lub ci, którzy dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3 rozporządzenia zobowiązani są zwrócić kwotę uzyskanej ulgi.
Zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie:
1) do 25. dnia miesiąca następującego po:
• miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek z okresy miesięczne,
• kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek z okresy kwartalne;
2) do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.